YA ALLAH, POHONKU!

Ya Allah Ya Hannan Ya Mannan
Ya Allah betapa cintanya kami kepada organisasi ini. Inilah organisasi kami, Dewan Bahasa dan Pustaka, tempat kami berpijak.Organisasi yang lahir dari satu sejarah, api dari satu zaman, obor perjuangan tempat kami meminjam semangat karyawan ilmuan terbilang.Ya Allah sedarkanlah kami akan hakikat betapa bertuahnya kami menumpang teduh di sini.

Inilah organisasi kami, tempat kami berpayung. Inilah bahtera tempat kami berdayung. Bukankah ini pohon kami, tempat kami berlindung,..

Bukankah ini pohon perkasa yang akar tunjangnya adalah agama, batangnya yang sepemeluk itu mengukuh budaya warisan bangsa, dahan dan rantingnya menjunjung bahasa Melayu tercinta, bunganya mengharumkan sastera dan dedaunnya yang merimbun bak naskhah penerbitan yang mencetak khazanah bangsa.

Ya Allah janganlah engkau jadikan kami seperti anai-anai yang mereputkan pohon itu. Di luar kelihatan gagah, sedangkan hakikatnya menanti masa jatuh menyembah. Atau janganlah jadikan kami seperti lalang, disentuh miang, disentap luka tangan memegang, Adakalanya semak mata memandang, bahkan kadang-kadang mengikut arah angin ke kiri dan ke kanan tanpa pegangan.

Ya Allah demi Dewan Bahasa dan Pustaka,
Janganlah engkau mandulkan pohon ini. biarlah pohon ini membuahkan hasil untuk dimakan, Daun dan pucuknya menjadi ulam, buat meramukan ubat pahit untuk anak cucu kami agar lidah mereka tidak kelu, bibir mereka tidak bisu, tangan mereka tidak kaku mempertahankan khazanah budaya agama bahasa dan negara tercinta.

Ya Allah, demi DBP
berkatilah kerja kami, berkatilah usaha-usaha kami dan sumbangan kami dalam melaksanakan tanggungjawab kepada organisasi, masyarakat dan pertiwi. Janganlah hendaknya kami khianati amanah yang diberi,apatah lagi membelakangkannya demi kepentingan peribadi dan amarah nafsu nafsi.Demi DBP

Satukanlah hati-hati kami, eratkanlah silaturahim di kalangan kami. Padukanlah tenaga dan usaha kami. Berikanlah kekuatan untuk kami sentiasa melakukan muhasabah diri agar kami dapat mengamalkan budaya kerja yang ikhlas, jujur dan cekap demi memperkukuh integriti diri dan organisasi.

Ibnu Ahmad al-Kurauwi

Dideklamasikan untuk Tuhan, Isnin 12 Februari 2007

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s