BUTA, RABUN DAN SAMSENG JAWI

 

KERJAYA saya bermula di DBP, di Bahagian Buku Teks sebagai pegawai kontrak hampir dua tahun. Tanggungjawab mengurus dan mengejar ‘waktu garis mati’ penerbitan, menyebabkan waktu di luar rumah lebih banyak (Di pejabat dan bengkel-bengkel di hotel dengan pegawai kementerian dan penulis) daripada waktu emas di rumah bersama-sama isteri dan anak-anak. Wajah manis isteri sering kali bertukar sahaja warna masam.

Bekerja di luar radius rumah, berminggu-minggu meninggalkan isteri tercinta dan juga beban tanggungjawab kepada masyarakat bukanlah suatu yang luar biasa. Saya sudah terbiasa ketika bertugas dengan sebuah syarikat konsultant sebagai pegawai motivasi, suatu ketika dahulu. Sebut sahaja; ke barat dah tak larat, ke utara dah jenuh mengembara, ke selatan tetap berkayuh berpergian.

Ah, andai ‘kita’ milik masyarakat, tak kan terlari jejak dibawa untuk menyembunyikan diri. Benar, setelah lulus sebagai pegawai tetap, saya berpindah ke Jabatan Bahasa. Harapan, moga aman. Di Bahagian Penyelidikan Bahasa, saya diamanahkan untuk mengurus dan menjadi pegawai penyelidik kepada Tulisan Jawi

Rupa-rupanya, tugas di sini lebih mencabar. Saya sendiri-sendiri di sini. Tugas bukan sahaja di atas meja, juga terpaksa sekali sekala berpergian demi amanah yang dipertanggungjawabkan. Dan saya gembira dengan cabaran dan pengalaman mencelikkan masyarakat kita yang “Buta, rabun dan kadang-kadang samseng Jawi”  

Andai anda salah satu daripada kelompok bahagian tersebut, saya sedia membantu. – Ibnu Ahmad al-Kurauwi 

One thought on “BUTA, RABUN DAN SAMSENG JAWI

  1. assalamualaikum ya ustaz,
    hehe.. saya pun merangkak2 membaca tulisan jawi ni.
    Apa pun saya ucapkan tahniah dan selamat berjaya kepada ustaz.
    Memang tugas ustaz lebih berat. Namun jauh di sudut hati, saya tetap memberi sokongan.
    wassalam.

Tinggalkan Jawapan

