DOA BERBALAS PANTUN

 Pertandingan Akhir Berbalas Pantun

Huwallahu la ila hailla anta Awwalu wal akhir                                

Ya Allah sesungguhnya setiap yang bermula pasti akan berakhir. Hanya Engkaulah yang kekal abadi janji-Mu tidak pernah mungkir.          

Huwallahu la ila hailla Anta Arsala Rasulukal huda nabiyil Mustafa.

Sesungguhnya segala puji dan puja buat Rasul-Mu penyuluh gelita                  Yang menerangkan alam ini dengan cahaya petunjuk dan pedoman bermakna. 

Ya Allah kami pohonkan doa harapan redailah segala usaha dan kerjasama Sempurna atur cara sepanjang Majlis Pertandingan Berbalas Pantun yang penuh ceria. Moga pertemuan dijauhi daripada cacat cela bahkan dianyam oleh ukhuwah dan jalinan mesra dalam lindungan kasih-Mu jua.                

Ya Allah, Ya Fattah Ya Alim.

Sempena pertandingan ini, Kami memohon kepada-Mu berkat dan syafaat Melalui kesungguhan dan usaha yang tidak kenal penat demi kemuliaan agama kami, bahasa dan sastera kami, negara dan ummah sejagat. Moga yang kami pertahankan, seni warisan milik nenek moyang kami bakal duduk di singgahsana yang terhormat di bawah rahmat, sepanjang hayat. 

Ya Allah moga usaha kami ini membenihkan budi pekerti, masyarakat pertiwi. Moga sumbangan kami ini dapat menyatukan hati, mengeratkan silaturahmi, mengukuhkan jati diri menerusi citra tradisi dan akhirnya dapat merealisasi bangsa Malaysia yang harmoni, damai dengan bahasa budi, molek hati dan jiwa nurani. Saling faham-memahami, saling hormat-menghormati.   

Ya Allah Andai usaha kami tersalah pandang, tersalah lorong dan simpang.      Di langit ketujuh kami pohon ke keampunan.

Ya Allah, kami menolak segala yang syak dan yang zan dengan segala tekad kami rungkaikan kekeliruan. Dan segala kekurangan dan kelemahan tidak pula kami berpeluk badan.

Ya Allah kami khalifah menjunjung amanah Tuhan                                        Mohon disedarkan akan hakikat kehambaan dan keinsanan, Agar rendah hati meskipun berharta. Agar bijaksana meskipun berkuasa, Agar tidak asyik dibuai leka dunia. Agar tidak tunduk pada syaitan dan nafsu menggila, Agar keinsanan tak punah dek dendam kesumat, tamak haloba dengki khianat,  fitnah dan buruk sangka, agar tidak menjadi laknat oleh Tuhan semesta.

Amin Ya Qadial hajat  Amin Ya Muqbilut taubat. 

Dideklamasikan buat Tuhan Yang Maha Perkenan di Auditorium DBP, 1 November 2007 sempena Pertandingan Akhir  Berbalas Pantun Antara Kementerian 2007 – al-Kurauwi

2 thoughts on “DOA BERBALAS PANTUN”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s