JENAMA BARANGAN BELANDA

Mencari dan menyenaraikan barang-barang dagangan dan populariti produk Belanda ini, saya menguncap panjang. Rupa-rupanya memang hegomoni dagangan mereka sudah berdarah daging dalam ‘minda tertawan’ kita, terutama di bawah syarikat billion Unilever. Lihat dunia perdagangan mereka  di sini. Gambar-gambar di atas ini ialah antara produk mereka yang cukup terkenal di Malaysia.

Terima kasih kepada ina marjana ulfah yang memberikan maklumat barang-barang Dutch ini. Boikotlah selagi termampu. Maklumat barangan lain boleh saudara layari di en.wikipedia.org – al-Kurauwi

 

 

Advertisements

3 thoughts on “JENAMA BARANGAN BELANDA

  1. salam.
    nyata saya tak boikot, sebab sebelum ni memang penggemar jenama yang tersenarai tu. bukan tak sensitif isu ni, tapi yang benar-benar salah adalah yang terlibat dalam pembuatan filem dokumentari internet tu -sedih tengok al-Quran atau Nabi dipersenda-, tak adil mereka yang berada di bawah Belanda dipersalahkan.

    cuma satu, mereka yang benar jahil mungkin akan nampak keganasan di belah Islam, sedangkan dunia tahu siapa yang zalim ke atas negara Islam tu. dan hanya Allah yang layak memberi hidayah kepada siapa yang mengkaji kitabNya. wallahualam.

  2. …selepas merenung kembali, apa salahnya bertukar kepada produk lain yang lebih diyakini kesuciannya,ada juga keberkatan. Nurrun pun sebenarnya lebih menghargai produk2 keluaran negara/muslim.

    bukan sebab boikot, tapi kerana Allah.

  3. mana lah barangan buatan negara ISLAM, nak baikot macam mana… lambat bertindak negara islam.. selalu ketinggalan…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s