KENALI MAKSIAT

DALAM banyak-banyak ucapan hari jadi, hari ini, saya teruja membaca satu pesanan seorang sahabat dari Pulau Pinang. Pesanan ringkasnya sampai ke pengetahuan saya jam 6.45 pagi. Dia menulis sepanjang 230 patah perkataan, (tanpa kata singkatan. Barangkali menyahut cabaran saudara Amiza Khusyri) pesannya:

“Saya mengenal maksiat, BUKAN untuk saya melakukannya, TETAPI untuk menghindarinya. Sesiapa yang tidak mengenal maksiat, maka dia mudah terjebak dengannya. Semoga segala amalan kita, diredai Allah. Selamat Ulang Tahun yang ke-36” – Shamsul

Bagi saya dia lelaki misteri. Setiap bulan ada sahaja e-mel pesanan yang masuk ke kotak mel. Dan setiap tahun, lelaki ini akan menghantar ingatan kelahiran. Terima kasih juga kepada kawan-kawan atas ingatan yang tidak pernah putus. Atas ingatan kalian saya terasa muda dan kadang-kadang terasa juga usia yang semakin tua. Menginsafi apakah dosa yang berat menjadi siksa gendala atau pahala mulia terjunjung di atas jemala. – al-Kurauwi

One thought on “KENALI MAKSIAT

Tinggalkan Jawapan

