MENGAJAR SI BUTA

SAYA tiada pengalaman mengajar orang buta (hari ini disebut OKU Penglihatan). “Mereka rendah diri dan sensitif!” Kongsi kawan saya sewaktu mengendalikan sebuah bengkel penulisan untuk warga OKU penglihatan di Hotel Brisdale, Kuala Lumpur. (Satu-satunya hotel yang mesra OKU Penglihatan). “Jika mahu bertanya atau meminta pandangan, tubuh mereka hendaklah disentuh.” Tambah kawan saya lagi. Rupanya mereka yang  mengalami penglihatan terhad di kedua-dua belah mata turut dikategorikan sebagai OKU Penglihatan.

Sewaktu diberi kesempatan mengendalikan sebuah Klinik Jawi kepada saudara baharu di PNM, tahun lalu, saya bermula dengan gugup. Mereka melihat wajah saya yang gugup. Tidak tahu serendah mana aras pembelajaran Jawi yang patut saya pilih. Bimbang andai tersalah memilih bahasa. Segala bimbang saya langsung tidak berasas apabila mereka dapat menguasai asas Jawi dengan baik. Dari tidak boleh menulis hingga boleh menulis dengan baik. Saya buat kesimpulan, mata mereka hanya rabun, namun hati terang bercahaya.

Mengendalikan Klinik Jawi di konti radio bagai mengajar kepada khalayak yang buta (yakni tiada di hadapan mata). Sudahlah Jawi semakin hilang daripada pandangan kita, mengajar orang yang ‘buta’ Jawi, tentulah cabaran besar bagi saya. Masakan sama dengan mengajar saudara baharu kita tadi. Cuma saya berharap hanya hati kita terus terang. Belajar dengan hati. Buta mata, kita hanya kehilangan cahaya, buta hati kita akan hilang jati diri. – al-Kurauwi

Tinggalkan Jawapan

