KOMPAS CINTA DI MAHSYAR

Maulud

BELUM DUA KILOMETER berarak dari Istana Kehakiman hingga ke Masjid Putrajaya namun langkah yang mengheret telapak kaki terasa menyucuk sakit. Betis mengeras lenguh, lutut terasa sengal, sambil pipi menegang meneran suara yang tenggelam timbul,  mengulang selawat kepada baginda Rasul SAW. Pengalaman manis menjejak cinta Baginda Rasul sempena Maulud baru-baru ini pantas menghilang segala keperitan yang sebenarnya tidak sedikitpun terbanding dengan keperitan mehnah dan tribulasi jejak langkah baginda Rasul junjungan.

Selaut manusia bergerak ke dataran Masjid Putrajaya menyuntik insaf betapa ramainya manusia yang akan dihimpunkan di padang mahsyar membawa bekal amal masing-masing. Cukup beratkah timbangan kebaikan di Mizan? Allahumma, betapa berkehendaknya kita kepada syafaat baginda Rasul. Imam al-Tirmizi meriwayatkan hadis daripada Anas bin Malik yang bertanya kepada baginda Nabi SAW,

“Di manakah aku harus mencari tuan nanti untuk meminta syafaat?” Baginda menjawab, “Carilah aku di titian sirat.” Anas bertanya lagi, “Kalau aku tidak menemukan tuan di titian sirat?” Baginda menjawab, “Carilah aku di tempat penimbangan amal.” Anas bertanya lagi, “Kalau aku tidak menemukan tuan di sana?” Rasulullah SAW  berkata, “Carilah aku di telaga, sesungguhnya aku pasti hadir di salah satu daripada ketiga-tiga tempat ini.”

Allahuma, terngiang-ngiang bimbang Anas andai gagal bertemu baginda Nabi SAW di Mahsyar kelak. Saya membayangkan kekalutan itu; Bayangkan, selaut manusia, tanpa cinta Rasul dan reda Tuhan sebagai kompas cinta, mana mungkin kita berjaya bertemu dengan jejak Nabi. Ya Allah, kurniakanlah syafaat baginda Rasul! – al-Kurauwi

 

Tinggalkan Jawapan

