ULASAN ‘NAMAKU BUKAN MARIA’ DI BH

 

NBM di Berita HarianSETELAH lebih sebulan, ruang maya ini tidak diisi (seperti tidak ber’maya’), Alhamdulillah ada asbab ruang yang kosong ini kembali ditulis.

Jumaat, 19 April 2013, novel keempat saya memenuhi muka surat 7, laman sastera, Berita Harian. Terima kasih kepada wartawan sastera Berita Harian yang memilih novel “Namaku Bukan Maria” mengisi slot ulasan buku kali ini. Dahulu, wartawan Nazmi Yaakub, pernah mengulas novel ketiga saya “Punya Cinta Ramadan” 3 September 2010. Lalu lima bintang diberinya.

Kali ini di tangan wartawan Hafizah Iszahanid, novel sejarah yang berasaskan Teori New Historicism – katanya – diempatbintangkan. Ulas Hafizah Iszahanid:

Kisah gadis Belanda ini sudah banyak diangkat sebagai fiksyen, namun di tangan Ibnu Ahmad al-Kurauwi selaku pengarang novel, kisah keluhuran cinta seorang ibu kepada anak angkatnya dan ketelusan kasih sayang anak remaja kepada agamanya yang diberi penekanan.

Ya, itulah semangat saya dalam jiwa Natrah yang patut subur dan hidup. Menulis novel ini, kerja yang melelahkan setelah membaca dan membaca kemudian mengkaji agar watak membetuli fakta. Benarlah, tugas penulis itu bukan hanya membaca dan mengkaji sejarah bahkan sejarah dan watak-watak dalam sejarah itu boleh sahaja disongsangkan! Ulas Hafizah Iszahanid lagi:

Novel ini mencadangkan karya sejarah dikaji dan diterjemah dalam konteks sejarah pengarangnya dan sejarah yang dikritiknya.

Terima kasih kepada editornya Faiizah Lood (ketika itu) dan Asma Fadila kerana buat kali keduanya memberi kepercayaan kepada penulis untuk berkarya di PTS. Selamat membaca kepada sekalian para sahabat. Terima kasih juga kepada yang membeli dan menyokong buah fikir kecil ini. – al-Kurauwi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s