SENDAWA

sendawa

LELAKI yang menjadi jiran solat isyak saya sebentar tadi sekadar mengucapkan, “terima kasih”, selepas sedikit teguran itu. Beliau terpinga-pinga namun tidak pula bertanya panjang dan saya tidak mahu menunggu lama, lalu bergegas meninggalkan Masjid al-Akram.

Saya menunggu lelaki itu hingga ke luar masjid. Sebaik sahaja usai solat, saya tak sempat menahan geraknya. Beliau pantas meninggalkan kami menyerahkan tugas amin daripada  doa yang dibacakan oleh imam. Saya perhatikan, bukan dalam solat fardu sahaja sendawanya kedengaran, malah solat sunat ba’diyah juga berulang-ulang sebelum pulang.

Saya memohon kepada Tuhan agar bekukan kaki lelaki itu seketika agar dapat dibisikkan ke pengetahuannya betapa kami terganggu dengan perbuatannya.

Ketika itu, saya sempat rakaat biarpun tidak sekali takbiratulihram dengan imam. Beliau lebih dahulu mendapatkan imam di saf yang paling belakang. Sebaik sempurna takbiratulihram, imam sudah melengkapkan surah al-Dhuhanya. Saya segera rukuk. Sebaik sahaja iktidal, sendawa lelaki itu mula kedengaran. Tiada usaha untuk menahan angin, bagai dibuat-buat agar sendawanya segera keluar. Setiap kali berubah pergerakan, sendawanya mengusik khusyuk kami dan jemaah yang berdekatan. Bukan sendawanya sahaja yang mengganggu, bacaan solatnya juga jelas terbias ke telinga kami.

Tuhan ‘menghantar’ saya untuk berdiri di sebelah lelaki seperti ini. Mendengar sendawanya dan mengilhamkan kekuatan untuk menegur. – al-Kurauwi

Tinggalkan Jawapan

