13 MEI, SAAT BERDOA

SEMALAM 13 MEI, 18 Jamadilawal 1430 hijriah.

 Orang muda sering dilabelkan buta sejarah, tetapi kami sesungguhnya tidak.Ya, tidak pernah, walau sebesar zarah. Kami menghargai pahit maung pengalaman, mensyukuri titis air mata dan darah pengorbanan. Malah setiap kali usai solat kami tidak pernah lupa berwali kepada Tuhan agar menurunkan ihsan buat mereka yang telah syahid demi menegakkan keamanan dan ‘kemerdekaan’.

40 tahun lalu, saat negara dirusuh, nyawa mereka jadi buruan musuh. Kata mereka bukan kerana bangsa, tetapi demi agama bernyawa, demi tanah merdeka, demi Tuhan yang menurunkan berkat di bumi nusa wangsa, dan mereka telah gugur menyemai nyawa membenih anak waris bangsa.

40 tahun lalu saat tubuh disemadikan, mereka kehilangan nama, tak punya pangkat dan kebesaran dan hilang tanpa batu nisan. Sesungguhnya mereka telah dilupakan. Tetapi kata kami dan kata Tuhan, bahawasanya tidak. “…bahkan mereka hidup, sedang kamu tiada merasakan…”

Cetusan rasa ini ditulis semula daripada entri pada 12 Mei 2008 yang lalu. Sumber gambar dan sejarah 13 Mei 1969 di wikipedia atau bacalah di sini. – al-Kurauwi.

1 thoughts on “13 MEI, SAAT BERDOA

Tinggalkan komen